الملخص
تعتبر الجسور من أهم المكونات الرئيسية لشبكة الطرق حيث تنفق وزارتي المواصلات الإسكان والمرافق في ليبيا الكثير من الأموال للحفاظ على قوام هذه الجسور وعملها بطريقة فعالة وسلسة للاستعمال. من جهة أخرى لا تعتمد الأجهزة المسؤولة عن تشغيل وإدارة الجسور في ليبيا إجراءات محددة أثناء تقييمها لحالة الجسور سواء من ناحية تأهيلها للصيانة أو إعادة ترميمها أو إستبدالها بعناصر إنشائية أخرى. لذلك يجب اعتماد وتطوير نظام جديد لإدارة الجسور لدعم خطط التطوير والصيانة من قبل الجهات ذات العلاقة فضلا عن اتخاذ القرارات لتعمل الجسور بكفاءة عالية وبطريقة منظمة كما يساعد هذا النظام على تحديد وتقدير الإصلاحات اللازمة للحفاظ على الجسور لتعمل على نحو فعال إلى جانب ترتيب أولوية الجسور حسب الحاجة للصيانة أو إعادة التأهيل أو الاستبدال.
لخصت هذه الدراسة بتجميع أغلب البيانات المهمة والأساسية لتأسيس قاعدة بيانات للجسور الواقعة في مدينة طرابلس كنواة لتطبيق نظام إدارة الجسور في ليبيا وتم فحص وتجميع بيانات جسرين للمفاضلة بينهما وترتيبهما أولويا من ناحية معالجتها أو صيانتها أو إعادة تأهيلها وفي بعض الأحيان إستبدالها.
ABSTRACT
Bridges can be considered the main important components of the road network and represent a very large investment. Libyan transportation authority’s spends large amount of funds to keep bridges operate in an efficient way. The agencies responsible for Libya’s bridges have no procedure for ranking bridges for maintenance, rehabilitation and replacement. The proposed Bridge Management System BMS is expected to provide Bridge Owner’s/ Engineers with a reliable tool to help in managing and prioritizing bridges according to their needs for rehabilitation. This making sure that the available financial resources (Funds) has been spent wisely while keeping bridge safe and functional.
By adopting and developing a new BMS which supports the relative authorities in Libya by assisting maintenance planning as well as decision making of bridges to operate efficiently in a systematic way, also helps to identify and estimate the repairs required to keep bridges operate effectively besides ranking them to priority of work, and performing optimal maintenance and replacement actions. The objective of this paper is to collect all important data to establish a database of bridges located in Tripoli. The data of two bridges were collected and they are inspected to compare and rank them in the priority of work. The results showed that one bridge is qualified for government replacement funding and the other for rehabilitation funding.