MEASUREMENT STUDY OF AIRCRAFT JET ENGINE

NOISE EFFECTS AND CONTROL



Gamal M. Ashawesh, Adel A. Kurban and Saleh R. Gashoot

Aeronautical Engineering Department,
Faculty of Engineering, University of Tripoli, Libya

E-mail: gashawesh@aerodept.edu.ly

الملخص



تعتبر ضوضاء الطائرات مصدر قلق كبير وذات مردود سلبي على أولئك الذين يعملون أو يعيشون بالقرب من المطارات مثل الطيارين، والمهندسين، والفنيين، والطلاب والمجتمعات المحيطة بالمطارات. تتناول هذه الورقة قياس الضوضاء بنظام الديسيبل (dBA) لمحرك نفاث لطائرة التدريب العسكرية نوع (G2 Galeb Soko) ذات المحرك النفاث والجناح الثابت وإقتراح بعض الوسائل للسيطرة على تأثير هذه الضوضاء على جسم الإنسان. أجريت هذه القياسات باستخدام جهاز مندفع الدقة لمستوى الصوت موديل B&K 2209 المتمركزة في الأكاديمية الجوية بمدينة مصراتة والموجودة في محطة أو أرضية الطائرات أمام مجموعة من المواقع المأهولة بالعاملين مثل سرب الطيران، مدرسة الطيران وورش الصيانة، والذي يؤدي إلى تعرضهم لمستوى عالي من الضوضاء الخطرة خلال ساعات النهار والليل. تم قياس مستوى الضجيج في المحرك النفاث بسرعات مختلفة (40٪ و60٪ من الحد الأقصى لسرعة المحرك)، بإستخدام طائرة واحدة على المحطة الأرضية في العملية. تم تحليل النتائج المتمثلة في مستويات الضوضاء مع زمن التعرض المسموح بالساعات في مواقع مختلفة من خط الطائرة المركزي ومناقشتها وعرضها على شكل مخططات. من خلال النتائج، وجد أن أعلى مستوى للضوضاء حدث عند العادم النفاث، (عند زاوية = صفر) على طول الخط المركزي لجسم الطائرة وأدنى مستوى ضوضاء حدث في زاوية 120 درجة من الخط المركزي على دائرة نصف قطرها ثابت (r) لكل سرعات المحرك على أرض الواقع. تم الحصول على إختلافات مماثلة لمستوى الضوضاء عندما تم تثبيت زاوية التعرض في دائرة مختلفة من الخط المركزي لجسم الطائرة. نوقشت بعض المقترحات للحد من تأثير الضوضاء على العاملين حول الطائرة والمباني المجاورة لتحسين وسائل الراحة والسلامة للعاملين.


ABSTRACT



Aircraft noise is a significant concern to those who work or live near airports; it is an issue that persists and adversely impact pilots, engineers, technicians, students and surrounding communities. This paper deals with the noise measurements in decibel A-weighting (dBA) and suggests means to control its effect for a military trainer jet engine aircraft. The measurements were carried out using the Impulsive Precision Sound Level Meter, B&K 2209. SOKO G-2 Galeb is a fixed wing military trainer jet aircraft. The aircraft was located at the air academy (Misurata city) in the aircraft station and at the maintenance workshop, where workers are exposed to hazardous noise levels during day and night. The noise level was measured at different engine speeds (40% and 60% of maximum engine speed) with one aircraft in operation on the ground station. The results, noise levels with a permissible exposure time in (hours) at different locations to the aircraft centre line were measured and discussed and presented in a form of contours for the comfort and safety of the workers. It was found that the highest noise level occurs at the jet exhaust, (zero angle) along the fuselage centre line of the Galeb aircraft and the lowest noise level occurs at an angel of 120 degree for a fixed radius (r), for both engine speeds on the ground. Similar noise level variations were obtained when the exposure angle theta, was fixed at different radius from the fuselage centre line of the aircraft. Suggestions to reduce the noise effect on the workers around the aircraft and buildings were discussed to improve their comfort and safety.