ABSTRACT
The main objective of this paper is to present the results of a study carried out to identify the most important obstacles facing the Libyan organizations in implementing Electronic Administration. The views of decision makers of some public organizations that attempted to implement some sort of E- administration including the employees of the ERP projects, were reviewed. The direct opinions and recommendations of such people were listed for the benefit of moving towards E-Administration.
Three tools of data collection were use, namely; direct observations, direct interviews with decision makers, managers, ERP staff, and a questionnaire that uses the 5-Likert scale to find the basic factors that works against application of E-administration in Libyan organizations. The last part of the questionnaire was based on a scale of one to three (1-3).
The study concluded that there are several obstacles that delay the E-administration implantation particularly human and financial factors. Based on these outcomes, the study recommend providing support to decision makers to overcome the obstacles of adopting the E-administration, delivering strategic plans for safe and gradual transition to E-administration by allocating adequate budgets, as well as working seriously towards issuing laws and legislation that support the transformation. The study also recommends the setting of a new system of infrastructure and making enough effort to increase awareness among people and train the employees to achieve smooth transition towards E-administration.
الملخص
تهدف هذه الورقة الي استعراض نتائج دراسة ميدانية للتعريف بأبرز وأهم المعوقات التي تواجه المؤسسات الليبية وتعرقل جهود تطبيق الإدارة الإلكترونية بها. حيث تم استطلاع آراء القيادات العليا ببعض المؤسسات العامة والعاملين بمشاريع المنظومات المتكاملةERP) ) بقصد الاستئناس بخلاصة تجاربهم وعرض وتحليل مقترحاتهم للاستفادة منها للوصل الي توصيات مشتركة تضمن للمؤسسات العامة أخذ الخطوات السليمة نحو التحول الي الإدارة الإلكترونية.
اُستخدم في الدراسة المنهج العلمي الوصفي التحليلي وتم الاعتماد على ثلاث أدوات للبحث هي: الملاحظة المباشرة والاستبيان والمقابلات الشخصية، كما اعتمدت الدراسة على مقياس ليكرث (Likert) الخماسي لعملية تقييم معوقات تطبيق الإدارة الإلكترونية بالمؤسسات الليبية بينما استخدم مقياس ثلاثي لتقييم عبارات الجزء الثالث للاستبيان الخاص بمقترحات التغلب على معوقات الإدارة الإلكترونية.
خلصت الدراسة الى وُجود عدة معوقات واضحة وأخرى أقل وضوحاً تعوق المؤسسات الليبية عند تطبيق الإدارة الإلكترونية خصوصاً تلك المرتبطة بالأنشطة الإدارية التنظيمية والمالية. وبناءً على تلك النتائج أوصت الدراسة بضرورة دعم الإدارة العليا ومنح الأولوية لكل ما يعزز السير في اتجاه التغلب على معوقات تطبيق الإدارة الإلكترونية ووضع خطط للتحول الإلكتروني وتخصيص التمويل المناسب لذلك. كما أشارت نتائج الدراسة إلى ضرورة العمل على إصدار قوانين وتشريعات جديدة تناسب وتواكب التحول نحو أتمته الإدارة، إضافة إلى الاهتمام بالبنية التحتية والعمل على توعية وتدريب العاملين في كافة المستويات بما يحقق التحول الآمن نحو الإدارة الإلكترونية.